Skip to content

Trans

Co to jest trans?

Trans – stan podobny do niepełnego snu, obniżona świadomość, słaby kontakt ze światem zewnętrznym, automatyczne działanie, występuje podczas hipnozy lub samoistnie w histerii. [Encyklopedia PWN]

Definicja zaproponowana przez PWN chyba nie całkiem odpowiada jednak rzeczywistości (szczególnie ta histeria…). Przyjmijmy zatem że:

Trans jest stanem świadomości, w którym ciało fizyczne zostaje całkowicie rozluźnione, a bodźce płynące do świadomości ze zmysłów fizycznych są bliskie zeru. W trakcie transu świadomość jest przeważnie lekko przytępiona i trudno jest skupić się na jednej rzeczy. [Bulasty]

Jak można wprowadzić się w stan transu? Wbrew pozorom wcale nie jest to takie trudne. Na początku może zabierać trochę czasu, ale w miarę praktyki staje się to coraz łatwiejsze. Oto jeden z przykładów:

Rozluźnienie fizyczne

Połóż się wygodnie na łóżku, zapewnij sobie co najmniej godzinę wolnego czasu w trakcie którego nikt i nic nie będzie ci przeszkadzało, możesz wyłączyć telefon, itp. Zaciemnij pokój, rozepnij paski i wszystko co cię krępuje oraz przykryj się czymś lekkim.

Proponuję też jeszcze przed przystąpieniem do ćwiczenia napiąć z całej siły jakiś mięsień np.nogę, przytrzymać tak i puścić gwałtownie by sama się rozluźniła. Pomoże to tym którzy nie bardzo wiedzą jak czuje się odprężone ciało. W trakcie rozluźniania naprawdę trzeba rozluźnić mięśnie a nie tylko powiedzieć sobie że tak jest.

Zaczynamy.

Weź kilka głębokich oddechów, powiedz sobie w myślach: Teraz rozluźnię swoje fizyczne ciało.

Wyobraź sobie kulę energii wiszącej nad twoim ciałem, zobacz jakie ma żywe, mieniące się barwy. Wyobraź sobie jak z tej kuli zaczynają spływać do twoich stóp stróżki energii, które wypełniają twoje stopy. Poczuj jak stopy stają się ciepłe i jak się rozluźniają.

Gdy już stwierdzisz że stopy są rozluźnione wyobraź sobie jak prądy energii płyną dalej i wypełniają twoje łydki. Znowu poczuj jak łydki się rozluźniają, poczuj przyjemne ciepło. Idź dalej i rozluźnij tak każdą część swojego ciała.

Nie śpiesz się, jeśli gdzieś czujesz napięcie poświęć tej części ciała więcej uwagi. W trakcie wykonywania ćwiczenia nie możesz już się poruszać, drapać, przekręcać. Po każdym ruchu należy zacząć rozluźnianie od początku, lub przynajmniej rozluźnić te części ciała którymi ruszaliśmy. Dlatego tak ważne jest wygodne ułożenie się przed przystąpieniem do ćwiczenia.

Gdy rozluźnisz już całe ciało przyjrzyj się mu jeszcze raz, sprawdź czy nigdzie nie czujesz żadnego napięcia, jeśli tak to skieruj w to miejsce jeszcze raz energię, poczuj jak pulsuje, jak rozluźnia każdą komórkę twojego ciała aż napięcie znika.

Powiedz sobie teraz:

Całe moje fizyczne ciało jest całkowicie rozluźnione i odprężone, całkowicie zrelaksowane. Mój oddech staje się spokojny i miarowy, myśli się uspokajają. Moje fizyczne ciało zasypia podczas gdy JA, moja świadomość pozostaje czujna!

Powtórz to zdanie kilkakrotnie. Teraz ponownie przyjrzyj się swojemu ciału. Zauważ że nie jesteś w stanie stwierdzić dokładnie jak ułożone jest twoje ciało, czy głowę masz prosto czy leciutko przekręconą w bok, czy palce u rąk są proste czy skulone… Poczuj jak twoje ciało zmienia się w nieokreśloną masę, czujesz tylko ciepło i ogólny kształt ciała, żadnych szczegółów.

Pogłębianie

Teraz powiedz sobie:

Będę teraz liczyć od 50 do 0. Z każdą kolejną liczbą będę wchodzić głębiej i głębiej w trans, z każdą kolejną liczbą moje fizyczne zmysły zasypiają głębiej i wyciszają się. Gdy doliczę do zera będę w bardzo głębokim transie, moje fizyczne ciało będzie pogrążone we śnie podczas gdy moja świadomość będzie czujna!

Wyobraź sobie liczbę 50, zobacz jak wisi przed tobą w czarnej próżni, zobacz z czego jest zrobiona, jaki ma kolor itp. Następnie wyobraź sobie jak obniżasz się trochę i zobacz w tym miejscu liczbę 49.

Ważne jest tutaj uczucie opadania, schodzenia podczas wyobrażania sobie kolejnej liczby oraz to by wyobrażać sobie liczby jak najdokładniej.

Po każdej pełnej dziesiątce mów sobie w myślach:

Z każdą kolejną liczbą schodzę coraz głębiej, moje ciało zasypia a moje fizyczne zmysły wyłączają się. Gdy doliczę do zera będę w bardzo głębokim transie, moje fizyczne ciało będzie pogrążone we śnie podczas gdy moja świadomość będzie czujna!

Gdy dojdziesz już do zera powtórz jeszcze raz: Jestem już w głębokim transie, moje fizyczne ciało śpi bardzo głęboko, moje fizyczne zmysły są uśpione.

Gratulujemy! Właśnie osiągnąłeś stan głębokiego transu. Z tego miejsca możesz pójść dalej wybraną drogą.

Odczucia

Jeśli jesteś już w głębokim transie powinieneś czuć pewne rzeczy. Twoje myśli będą raczej rozbiegane, trudno będzie ci się skupić na jednej rzeczy, wciągać cię będą błahostki, jakieś skrawki myśli, itp. Fizyczne ciało prawdopodobnie będziesz czuł jako gorącą (lub zimną) nieokreśloną masę. Możesz czuć jakbyś ważył 200kg lub jakbyś nic nie ważył i zaraz miał się unieść w powietrze. Czasami zdarza się że będąc w transie wydaje ci się, że nie możesz oddychać, lub jest to trudne (radzę przeczekać zamiast wychodzić z transu), można też odczuwać „walenie” serca, jednak jest to także złudzenie. Czasami pojawiają się obrazy i dźwięki, ale to już dalszy etap wędrówki.

Wyjście z transu

Wyjście z transu to bardzo prosta sprawa. Są dwa rozwiązania. Albo pozwolisz sobie odpłynąć w sen, albo stopniowo wrócisz do normalnej rzeczywistości. Powiedz do siebie:

Teraz policzę od 1 do 10. Gdy doliczę do 10 będę całkowicie rozbudzony, pełen energii i wypoczęty. Z każdym kolejnym razem łatwiej osiągnę stan transu.

Wyobraź sobie cyfrę 1: „moje fizyczne zmysły się budzą”
Wyobraź sobie cyfrę 2: „moje ciało zaczyna się budzić”
Cyfra 3: „zmysły są już całkowicie obudzone”
Cyfry 4, 5, 6 i 7: „ciało jest już całkowicie obudzone (poruszaj ręką lub nogą)”
Cyfry 8, 9 i w końcu 10: (otwórz oczy, jesteś całkowicie obudzony) „jestem pełen energii i wypoczęty jak po całonocnym śnie”.

Nie polecam zrywania się z transu na równe nogi. Może to spowodować ból głowy, rozkojarzenie, lekkie zawroty – nic przyjemnego.

Podsumowanie

Wszystkie wizualizacje czy wyobrażenia są czynnościami czysto umysłowymi i nie potrzeba angażować do nich mięśni. Niektórzy mają skłonność napinania mięśni twarzy gdy sobie coś wyobrażają lub mięśni nóg gdy wyobrażają sobie że idą. Jest to całkowicie zbędne i niepożądane. W czasie wizualizacji ma działać tylko i wyłącznie wasz umysł. Radzę nie koncentrować się na fizycznych zmysłach i nie sprawdzać czy na pewno się wyłączyły, ponieważ spowoduje to ich włączenie. Jeśli nie przeszkadza ci żaden dźwięk, znaczy to, że wszystko jest tak, jak być powinno.

Pozostań w stanie transu tak długo, jak uznasz to za stosowne. Wprowadzaj się w trans jak najczęściej, by stało się to proste i łatwe.

No comments yet

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: